چگونه Data visualization میتواند به موسسات کوچک کمک کند و برای آنها مفید باشد

چگونه تجسم داده ها میتواند به موسسات کوچک کمک کند و برای آنها مفید باشد
چگونه تجسم داده ها میتواند به موسسات کوچک کمک کند و برای آنها مفید باشد

 

Data visualization یک اصطلاح است که اغلب با برند های بزرگ و شرکت ها مرتبط میباشد. شرکت هایی مانند Target, Deloitte, GitHub و  Time Warner Cable، همگی از ابزار های تجسم داده ها برای آنالیز و تفسیر اطلاعات مشتریان خود استفاده میکنند و این ابزار به آنها اجازه میدهد تا اهداف بازاریابی بهتری را مد نظر قرار بدهند تا بهتر بفروشند و فرآیند های داخلی خود را بهبود ببخشند.

برای بسیاری از بیزینس های کوچک، data visualization هنوز هم به عنوان یک مفهوم خارجی و بدور از واقعیت شناخته میشود. بسیاری از این شرکت ها حتی متوجه نشده اند که در حال استفاده از همین ابزار هستند و خود نمیدانند! باید بدانید که هر زمان که اطلاعات خود را با استفاده از یک نمودار میله ای یا دایره ای، به مفهومی بصری تبدیل میکنید، در حال ساخت یک  data visualizations هستید. نرم افزار Excel میتواند از داده های کاربر، یک تصویر سازی عمومی انجام دهد، همانند مثال هایی که زدیم. علاوه بر این نمایش های معمولی، بیشتر ابزارها حاوی ویژگی های قدرتمند visualization هستند که میتوانند نقشه های دقیق،نمودار هیستوگرام، چارت ها و خیلی چیزهای دیگر را درست کنند.

تا پ چند وفت پیش، استفاده از این ابزار نیاز به پرداخت هزینه های بسیار داشت. استفاده از کمپانی های بزرگ و معتبر به منظور استفاده از این ابزار و تجسم سازی داده ها میتواند بسیار هزینه بر و غیر قابل دسترس برای بیزینس های کوچک باشد. اما خوشبختانه این موضوع در حال تغییر است. بازیکنان جدیدی که وارد این عرصه شده اند، بازار data visualization راه اندازی  کرده اند که میتواند برای بیزینس های کوچک نیز مقرون به صرفه و قابل دسترس باشند.

چرا میبایست به data visualization اهمیت بدهیم؟

رک و پوست کنده میتوان گفت:استفاده از data visualization بهترین راه برای نمایش اطلاعاتی است که شما و دیگران جمع آوری کرده اید. به جای یک ورق طولانی مملو از اعداد و ارقام، و اطلاعات نامفهوم، data visualization به این اطلاعات معنا و مفهوم میبخشد و به طرز زیبا و قابل درکی آنها را تبدیل به نمودار ها و نقشه های بصری میکند.

برای سازمان شما، data visualizations میتواند اطلاعات مورد نیاز شما را برای خرید و فروش، تولید، عملیات ها و.. فراهم کند. مدیران فروش میتوانند با استفاده از ابزار تجسم سازی، تغییرات حاصل در شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) ها را در تیم خود به وضوح مشاهده کنند. تصویرسازی (Visualizations) میتواند عملیات ها را به سرعت به مرحله رویت شدن و بهبود برساند و این در حالی است که خط تولید میتواند به استفاده از آن به طور موثری نقایص را مشاهده و آنها را رفع کند.

در اصل تجسم داده ها، یک بینش واقعی را در داخل یکسری اطلاعت پیچیده در حالی که هم عملی باشد و هم جذاب به شما ارائه میدهد. به طور مثال General Electric کل وبسایت خود را به این موضوع اختصاص داده است که تحقیقات و مطالعاتشان را به صورت بصری به شما نشان دهند. در حالی که جنرال موتورز به احتمال بسیار زیاد از یک طراح خانگی (in-house designer) برای تصویرسازی هایش استفاده میکند، خبر خوب این است که طیف گسترده ای از محصولات و خدمات آنلاین وجود دارند که این تجسم سازی ها و آنالیزها را با قیمتی مناسب به شما ارائه میدهند. به جای استخدام یک تحلیلگر داده ها، با استفاده از ابزار های آنلاین نیز میتوانید کارهای بزرگ و موثری را با داده های خود انجام دهید.

برای ایجاد یک تصویر سازی به چه چیزی نیاز داریم؟

در اصل تمام چیزی که شما قبل از سرمایه گذاری بر روی نمر افزار های تصویر سازی نیاز دارید، دیتاهای کاربردی (workable data) میباشند. این تعریف میتواند معانی زیادی داشته باشد و بیشتر به هدف تصویر سازی شما برمیگردد. اما فراتر از آن، مجموعه داده های تقریبا نامحدود وجود دارند که میتوانند تصویر سازی بشوند. بیشتر بیزینس های کوچک تصور میکنند که نیمتوانند اطلاعات خود را به خاطر آنکه کارمندان آنها تجربه فنی این کار را ندارند، تصویر سازی کنند اما در حالی که برخی برنامه های پیچیده در این حوزه، نیاز به پرسنل با تجربه دارند، تعداد زیاد تری از آنها نیز کاربری بسیار آسانی دارند که کارمندان بی تجربه نیز میتوانند به راحتی آنها را یاد گرفته و درک کنند.

چه سرویس ها و خدماتی برای بیزینس های کوچک موجود هستند؟

تعداد کسانی که راه حل های data visualization ارائه میدهند، به طور مداوم در حال افزایش است. در زیر چند نمونه از این ابزار های کاربردی که میتوانند برای بیزینس های کوچک نیز مفید باشند را به شما معرفی میکنیم:

Tableau
Tableau

Tableau

این نرم افزار به احتمال زیاد اولین نمونه ایست که همه ی شرکت های کوچک آنرا انتخاب میکنند اما همین نرم افزار نیز قابلیت های شگفت انگیز زیادی دارد. علاوه بر این Tableau هم برای کارمندان بی تجربه طراحی شده است و هم برای کارشناسان حرفه ای! از قابلیت های آن میتوان به مدل های کشیدن و رها کردن های بصری (drag and drop) برای آنالیز آسان و سریع اطلاعات اشاره کرد.

GoodData
GoodData

GoodData

نزدیک به ۴۰ هزار کمپانی در حال حاظر از GoodData برای نشان دادن اطلاعات خرید و فروش، بازاریابی و خدمات مشتریان استفاده میکنند. این وسیله مبتنی بر کلاود cloud-based میباشد که به شما اجازه میدهد از هر کجای جهان به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید.

 

QlikView
QlikView

QlikView

با وجود ابزار های بسیار زیادی که در این حوزه با رنج قیمت های مختلف وجود دارند باید بگوییم که QlikView میتواند هم کاربران مبتدی و کارنابلد را پشتیبانی کند و هم کارشناسان و حرفه ای ها را ! کمپانی های زیادی از این ابزار برای بصری سازی اطلاعات خود استفاده کرده اند که میتوان به HealthSouth اشاره کرد.

 

چکیده:

صرف نظر از آنکه شما چه ابزاری را برای تصویر سازی داده های خود انتخاب میکنید، مهم این است که میخواهید با بینشی که از تصویر سازی بدست آورده اید چیکار کنید! به آن تنها به دید یک مشت اطلاعات نگاه نکنید (هر چند ممکن است بسیار زیبا باشند!) درباره آن فکر کنید و با استفاده از این اطلاعات به بینشی دست پیدا کنید که بتواند به کسب و کار شما کمک کند.

به اشتراک بگذارید:

یک دیدگاه