مردم دنیا کدام شکلک ها را بیشتر دوست دارند؟

مردم دنیا کدام شکلک‌ ها را بیشتر دوست دارند؟

همه آنهایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستند با شکلک‌های مربوط به این فضا آشنایی دارند. از آنجایی که متن‌ها نمی‌توانند نوع صحبت یا حالت روحی کاربران را انتقال دهند، این شکلک‌ها کمک می‌کنند تا افراد منظور خود را بهتر و دقیق‌تر برسانند. شکلک‌ها اصطلاحا با نام Emoji شناخته می‌شوند و این روزها به‌جز شبکه‌های اجتماعی، در دیگر فضاهای ارتباطی و حتی سایت‌های اینترنتی هم به کار می‌روند و محبوبیت آنها به‌قدری افزایش یافته که بسیاری از آنها به‌صورت اختصاصی برای گروه‌های خاص یا ساکنان کشورهای مختلف طراحی می‌شود. با اینکه نخستین شکلک‌های ارتباطی سال ۱۹۹۸ در ژاپن متولد شدند، اما هم‌اکنون در میان تمام کاربران جهانی محبوبیت دارند و به صورت گسترده از آنها استفاده می‌‌شود.
با این توضیحات تاکنون فکر کرده‌اید که در جریان برقراری ارتباط با دوستان و اطرافیان خود از کدام شکلک بیشتر استفاده می‌کنید؟ چه تفاوت‌هایی میان شکلک‌های ارایه‌شده برای فرهنگ‌های مختلف وجود دارد؟ در جریان استفاده از این شکلک‌ها میان ساکنان آمریکا، فرانسه یا ترکیه تفاوتی دیده می‌شود و کدام کاربران بیشتر از همه در صحبت‌های مجازی خود از شکلک استفاده می‌کنند؟

 یک میلیارد شکلک
مرکز SwiftKey Cloud برای پاسخ دادن به سوال مذکور مطالعه گسترده‌ای را در این زمینه انجام داد و برای آنکه نتایج کاملا موثق و کاربردی به دست آورد، نحوه استفاده از یک میلیارد شکلک که در ۱۶ زبان مختلف در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند را تحلیل کرد و سرانجام موفق شد با پاسخ به سوالات مذکور، برای نخستین بار در جهان رفتار کاربران در جریان استفاده از شکلک‌ها را نمایان کند. این مطالعه چهار ماه به طول انجامید و طی آن کارشناسان زبده در فاصله زمانی اکتبر ۲۰۱۴ تا ژانویه ۲۰۱۵ در دستگاه‌های موبایلی مبتنی بر سیستم‌های عامل اندروید و iOS تحقیق کردند.
در این مطالعه سعی شد رفتار کاربران به تفکیک زبان‌های رایج میان آنها تحلیل شود و به‌عبارت دیگر متکلمان به زبان آمریکایی از ساکنان منطقه آمریکای لاتین که به زبان اسپانیایی-آمریکایی صحبت می‌کنند متمایز شوند. همچنین ۶۰ گروه متفاوت از شکلک‌های کاربردی تعریف شد تا مشخص شود میان هر یک از ملیت‌ها کدام یک از این گروه‌ها بیشتر کاربرد دارند. کارشناسان همچنین میانگین و استانداردی را برای استفاده از شکلک‌ها در جریان ارتباطات اجتماعی آنلاین تعریف کردند تا نتیجه نهایی به‌دست‌آمده از کاربران با این استاندارد مقایسه شود و نشان دهد که هر ملیت یا قومیت تا چه اندازه به این شکلک‌ها وابسته است.

یافته‌های جالب
در این بررسی مشخص شد مردم مالزی بیش از دیگر کاربران جهان شکلک‌ خواب‌آلود را مورد استفاده قرار می‌دهند و میزان استفاده از شکلک مذکور میان ارتباطات مجازی و اجتماعی این افراد دو برابر میانگین جهانی است. البته این افراد به شکلک‌هایی که در آن علامت دست وجود داشته باشد هم علاقه فراوان دارند و بر این اساس شکلک انگشت شست رو به بالا، دست زدن، تایید، صلح و … در مالزی بیش از دیگر کشورها استفاده می‌شود. همچنین مشخص شد شکلک‌های سرگرم‌کننده از جمله بوق زدن، اسکلت، کیسه پول، ‌قورت دادن آب و… در این کشور کاربرد فراوان دارد و در بخش دیگر شکلک‌های مربوط به حمل‌ونقل و انواع مختلف حیوانات میان کاربران مالزیایی زیاد استفاده می‌شود. در این زمینه در مطالعه جهانی مشخص شد که شکلک خوک و قوچ و البته پس از آن قورباغه و لاک‌پشت بیش از دیگر حیوانات محبوبیت دارند.
با همه این توضیحات در بخش شکلک‌های احساسی و تاثیرگذار، مالزیایی‌ها یکی از بیشترین امتیازات جهانی را کسب کردند و به گفته محققان میزان استفاده از شکلک‌های احساسی با تاثیرگذاری مثبت در کشور مالزی از بسیاری از کشورهای جهان بیشتر بود. اما در بخش کاربران مثبت برای استفاده بهینه از شکلک‌های احساسی، فرانسوی‌ها با ۸۶ درصد توانستند بیشترین امتیاز را کسب کنند و به‌عبارت دیگر، بیش از تمام کاربران جهانی این نوع شکلک‌ها را در جریان صحبت‌ها و ارتباطات اجتماعی خود مورد استفاده قرار دهند. گفتنی است امتیاز مالزیایی‌ها در این بخش ۶۰ درصد محاسبه شد.
در کشور فرانسه شکلک «عشق» بیش از دیگر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد و در روسیه شکلک مربوط به حالات و عبارات «رمانتیک» بیشترین کاربران را دارد. بررسی‌ها همچنین نشان داد که میزان استفاده از شکلک مربوط به نوشیدنی‌های الکلی در استرالیا دوبرابر بیشتر از میانگین جهانی است و البته شکلک خرگوش در این کشور بیش از هر نقطه دیگر جهان به‌کار می‌رود.
مرکز SwiftKey در بررسی خود همچنین متوجه شد ساکنان کشور کانادا نسبت به دیگر مردم جهان بیشتر از شکلک‌های پول، خشونت و ورزش استفاده می‌کنند و سه بخش مذکور برای کانادایی‌ها بالاترین محبوبیت را دارد که البته تا پیش از این ساکنان کشور آمریکا بخش‌هایی یادشده را بیش از استاندارد جهانی مورد استفاده قرار می‌دادند.
گل‌ها و گیاهان شکلک‌هایی هستند که میان کاربران عرب چهار برابر بیشتر از دیگران استفاده می‌شوند و این در حالی است که آمریکایی‌ها بیش از دیگر مردم جهان شکلک‌ها را به‌صورت تصادفی به‌کار می‌برند. بر این اساس دیده شده که ساکنان ایالات متحده از جمجمه گرفته تا کیک تولد، ‌آتش، فناوری، گوش، غذا، حرکات دست و… را به صورت گسترده در ارتباطات خود به کار می‌برند و به همین دلیل به‌درستی نمی‌توان گفت کدام‌یک از شکلک‌های مذکور میان آنها بیشترین محبوبیت را دارد.

محبوب‌ترین شکلک‌ها
مرکز SwiftKey Cloud در جریان نخستین بررسی جهانی خود روی شکلک‌های کاربردی در ابزارهای پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی، این مساله را مورد توجه قرار داد که کدام‌یک از شکلک‌های مذکور میان مردم جهان بیشترین محبوبیت را دارند. در پایان بررسی مشخص شد که به‌طور کلی مردم شکلک مربوط به چهره خندان را بیشتر از شکلک غمگین به‌کار می‌برند و پس از آن قلب، حرکات دست و چهره رمانتیک جزو شکلک‌هایی هستند که بیشتر از بقیه میان کاربران جهانی استفاده می‌شوند.
این بررسی نشان داد کاربران جهانی فارغ از اینکه در چه فضایی از قابلیت مذکور استفاده می‌کنند، در ۸/۴۴ درصد از موارد شکلک چهره خندان را به کار می‌برند و در ۳/۱۴ درصد از موارد هم شکلک چهره ناراحت با یک قطره اشک توسط آنها استفاده می‌شوند. پس از آن شکلک قلب با ۵/۱۲ درصد قرار دارد و سپس شکلک‌های دست جمع‌شده با ۳/۵ درصد و چهره رمانتیک با ۴/۲ درصد بیشترین کاربرد را دارد. دیگر شکلک‌هایی که بیشترین اهمیت را میان کاربران جهانی داشتند به ترتیب میمون، برگزاری مهمانی، خشونت، گل و ساعت را شامل می‌شوند.
در میان تمام کاربران جهانی که در این بررسی حضور داشتند، آمریکایی‌ها بیش از بقیه سراغ شکلک دست مشت‌شده رفتند و البته شکلک‌های میوه، سبزیجات و بیماری سرطان هم در میان آنها بسیار استفاده می‌شد. اما در مقابل مردم کانادا به‌جز آنکه به شکلک پول علاقه زیادی داشتند، شکلک سرطان را هم زیاد استفاده می‌کردند و در بریتانیا این شکلک در کمترین میزان استفاده می‌شد. همچنین مشخص شد تقریبا همه مردم جهان به یک اندازه به شکلک‌های مربوط به سبزی‌ها و میوه‌ها‌‌ علاقه نشان می‌دهند.

تفاوت‌های ملیتی
کارشناسان در مرکز SwiftKey پس از انجام مطالعه روی یک میلیارد شکلک موجود در انواع ابزارهای پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی به این نتیجه رسیدند که مردم مالزی بیش از دیگر کاربران جهانی پیش از انتشار شکلک‌ها روی آنها فکر می‌کردند و مردم ترکیه در میان کاربران جهانی کمترین توجه را به این مساله دارند. در جریان بررسی زبان‌های مختلف، تقریبا می‌توان گفت همه مردم جهان شکلک‌ها را به‌صورت مثبت مورد استفاده قرار می‌دادند و بررسی حاضر نشان داد در ۷۰ درصد مردم ساکنان نقاط مختلف جهان با زبان‌های مختلف شکلک‌ها را به‌صورت مثبت به‌کار می‌برند. در این زمینه فرانسوی‌ها بیشترین امتیاز را کسب کردند و البته آمریکایی‌هایی که به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند، با ۲۲ درصد منفی‌ترین افراد در جریان استفاده از شکلک‌ها بودند.
در میان شکلک‌های دست که میان مردم جهان مورد استفاده قرار می‌گرفت، پنج شکلک شست رو به بالا، تایید، دست‌زدن بیشترین محبوبیت را داشتند و البته در این میان پرتغالی‌ها بیش از بقیه، شکلک دست‌زدن را به‌کار می‌برند و شکلک شست رو به بالا در مالزی بیشترین محبوبیت را داشت.
همچنین مشخص شد کاربران جهانی که به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند چهار برابر بیشتر از دیگر ساکنان جهان شکلک قلب را مورد استفاده قرار می‌دهد و ۵۵ درصد شکلک‌هایی که میان این دسته از افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد، قلب است. این رقم برای انگلیسی‌زبانان سراسر جهان هشت درصد گزارش شد. کارشناسان همچنین دریافتند فرانسوی تنها زبانی است که در جریان برقراری ارتباطات مجازی مبتنی بر آن شکلک صورت با حالت غمگین زیاد استفاده می‌شود. به‌طور میانگین شکلک قلب ۵/۱۲ درصد از تمام شکلک‌هایی را تشکیل می‌دهد که کاربران جهانی در جریان برقراری ارتباط با یکدیگر به کار می‌برند.
کارشناسان در ادامه بررسی‌ها به این نتیجه رسیدند که شکلک صورت خندان در آمریکا، پرتغال، آلمان، اسپانیا و ایتالیا بیشترین محبوبیت را دارد و در مقابل شکلک قلب میان این افراد کاربرد چندانی ندارد. در میان مردم روسیه حالت رمانتیک شامل شکلک بوسیدن، عشق و ابراز علاقه سه برابر بیشتر از میانگین جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌عبارت دیگر، در‌حالی‌که روس‌ها هفت درصد از تمام شکلک‌های خود را به این بخش اختصاص می‌دهند، کاربران جهانی در ۳۶/۲ درصد از موارد این شکلک‌ها را به پیام خود اضافه می‌کنند و ویتنامی‌ها با ۰۵/۱ درصد کمترین سهم را در این بخش دارند.
در این مطالعه همچنین مشخص شد برزیلی‌ها بیش از دیگر کاربران جهانی شکلک‌های مذهبی را به‌کار می‌برند که از جمله آنها می‌توان به شکلک دست‌های رو به آسمان در حال دعا، کلیسا و ستاره در آسمان اشاره کرد. درحالی‌که کاربران جهانی به‌طور میانگین در ۳۶/۰ درصد از تمام شکلک‌های خود موارد یادشده را مورد استفاده قرار می‌دهند، این شکلک‌ها در ۱/۱ درصد از پیام‌های برزیلی‌ها به‌کار می‌رود. در این زمینه مشخص شد فرانسوی‌ها و عرب‌ها به‌ترتیب با ۱/۰ و ۱۹/۰ درصد کمتر از تمام مردم جهان سراغ شکلک‌های مذهبی می‌روند.
بخش دیگر مربوط به شکلک‌های لباس بود که در پایان مشخص شد از تمام شکلک‌های رد‌و‌بدل شده میان کاربران جهانی در ۲۵/۰ درصد موارد این نوع نمادها استفاده می‌شود که رقم یادشده در استرالیا ۴۷/۰ درصد محاسبه شده است. مردم استرالیا همچنین بیش از میانگین جهان شکلک‌های مربوط به دارو را مورد استفاده قرار می‌دادند و این قبیل نمادها در فرانسه کمتر از دیگر نقاط جهان به‌کار گرفته می‌شد.
به هر حال، مرکز SwiftKey با این مطالعه سعی کرد رفتار کاربران در جریان حضور در شبکه‌های اجتماعی و ارسال پیام‌ را مشخص کند و در کل مشخص شد تمام کاربران جهانی نسبت به استفاده از شکلک صورت خندان تمایل فراوان دارند

منبع :

Strategy Analytics

به اشتراک بگذارید:

یک دیدگاه