متن کاوی نظرات، در پلت فرم بررسی محصول آمازون

هدف یک سیستم توصیه گر یا پیشنهاد دهنده (recommendation system) مبتنی بر متن کاوی، برای کمک به تصمیم گیری برای مشتریان در سفارش آنلاین محصولات این است که به مشتریان این اجازه را بدهد که علایق خود را با فرمت متنی بیان کنند و بدین ترتیب علایق آنها را جمع آوری کرده و برای پیشنهادات و توصیه های دقیق استفاده می کند.  این سیستم از تکنیک متن کاوی برای یادگیری ویژگی های محصول و به تبع آن پیشنهاد محصولاتی که مطابق با علایق مشتریان باشد، استفاده می کند. سایت آمازون، برای پیشنهاد محصول به مشتریان خود،  نظریات مشتریان را درقالب متن جمع آوری میکند و با دانش و تکنولوژی متن کاوی، علایق آنها را استخراج کرده و برای پیشنهادات و توصیه های دقیق استفاده می کند. در اینجا مثال کاملی از متن کاوی و استخراج علایق مشتریان با استفاده از متن کاوی  نظرات مشتریان درباره محصولات تلفن همراه فروخته شده در سایت Amazon.com  آورده شده است. امیدوارم این مطلب مفید واقع شود.

ما بیش از ۴۰۰ هزار نظر و پیشنهاد درباره گوشی های همراه فروخته شده در سایت Amazon.com را برای برای یافتن اطلاعات آماری، استخراج علایق و بینش بیشتر با توجه به نظرات، رتبه بندی، قیمت و روابط آنها، تجزیه و تحلیل کرده ایم. پلت فرم هوشمند نظرات و رتبه بندی ارائه شده توسط تیم تجارت الکترونیک سایت آمازون، سیستم شفافی برای مصرف کنندگان فراهم میکند تا به صورت آگاهانه و با اعتماد به نفس در مورد انتخاب کالای خود تصمیم گیری کنند.

Amazon.com گنجینه ای از نظرات محصول است و سیستم نظرات این سایت، در تمام کانال های ارائه نظرات در قالب آسان برای استفاده در دسترس است. منتقد محصول یک امتیاز در مقیاس ۱ تا ۵ را ثبت می کند و دیدگاهش را با توجه به کل تجربه استفاده از محصول ثبت می کند. مقدار میانگین تمام امتیازات، برای رسیدن به امتیاز  نهایی محصول محاسبه می شود. دیگران نیز می توانند بله یا خیر را بسته به مفید بودن نظرات مربوط به آن محصول انتخاب کنند.

داده ها:

ما اطلاعات زیر را از گروه تلفن همراه Amzon.com استخراج کرده ایم.
     عنوان محصولات
نام تجاری
قیمت
رتبه
متن نظر
تعداد افرادی که نظر مفیدی را پیدا کرده اند.

تعداد کل نظرات استخراج شده بیش از ۴۰۰،۰۰۰ بوده که نزدیک به ۴۴۰۰ گوشی های موبایل را پوشش داده است.

اهداف ما

این تجزیه و تحلیل آماری، برای رسیدن به اهداف زیر می باشد:

۱- انجام تجزیه و تحلیل اکتشافی برای رتبه بندی و نظرات
۲- یافتن رابطه بین قیمت و تعداد نظرات
۳- یافتن ارتباط بین مفید بودن نظرات و طول نظرات
۴-یافتن رابطه بین طول نظرات و قیمت محصول
۵- یافتن  رابطه بین طول نظرات و رتبه کالا
۶-یافتن رابطه بین قیمت محصول و امتیاز کالا
۷-ابر کلمات که شامل کلمات بیشتر استفاده شده در نظرات می باشد
۸- تجزیه و تحلیل احساسات

۱. تجزیه و تحلیل اکتشافی

 


– نمودار توزیع امتیاز نظرات

 


– نمودار توزیع طول نظرات( تعداد کاراکتر)

 

۲- رابطه بین قیمت و تعداد نظرات


– نمودار رابطه بین قیمت و تعداد نظرات

۳- رابطه میان میزان سودمند بودن نظرات و طول نظرات


– نمودار پراکندگی میان میزان سودمند بودن نظرات و طول نظرات

 

۴- رابطه میان طول نظرات و قیمت

-نمودار پراکندگی میان طول نظرات و قیمت

 

۵- رابطه بین طول نظرات و امتیاز

– نمودار پراکندگی بین طول نظرات و امتیاز

۶- رابطه بین قیمت محصول و امتیاز


– نمودار پراکندگی بین قیمت محصول و امتیاز

۷- ابر واژگان

– ابر واژگان نظرات مثبت

 


– ابر واژگان نظرات منفی

۸- تجزیه و تحلیل احساسات
تجزیه و تحلیل احساسات نشان می دهد که اکثر نظرات دارای احساس نسبتا مثبت هستند و احساس منفی، نزدیک به نیمی از نظرات با احساس مثبت است. در میان ۸ احساس موجود در نمودار زیر، احساس اعتماد(trust)، لذت(joy) و انتظار(anticipation) بالاترین امتیاز را دارند. نمرات بالا برای “لذت” و “انتظار” می تواند دلیلی برای گوشی های موبایل تازه تحویل داده شده می باشد. همچنین، بالاترین نمره برای احساس اعتماد(trust) در میان تمام احساسات نشان می دهد که منتقدان در حال نوشتن نظرات خود با اعتقادی راسخ و  اعتماد به محصول هستند.

نتیجه گیری:

پلت فرم بررسی محصول آمازون نشان می دهد که بسیاری از منتقدان، رتبه بندی ۴ ستاره و ۳ ستاره را  برای گوشی های موبایل انتخاب کرده اند. طول متوسط نظرات، نزدیک به ۲۳۰ کاراکتر می باشد. ما همچنین آشکار کردیم که نظرات طولانی تر،  مفیدتر  هستند و یک ارتباط مثبتی بین قیمت محصول و امتیاز منتقدین است. همچنین تجزیه و تحلیل احساسات نشان می دهد که احساسات مثبت در نظرات  شایع تر است، و تمایل به احساسات اعتماد، انتظار و لذت، بالاترین امتیاز را دارند.

به اشتراک بگذارید:

یک دیدگاه