داده کاوی توییتر، نشان از گسل عمیق مذهبی آمریکایی ها می دهد

شبکه اجتماعی نقش بسیار مهمی را در فعالیت های مذهبی دارد. دانشمندان کامپیوتر پرسیده اند: این موضوع چقدر در جریان های توییتری موثر است؟

Twitter religionمذهب یکی از قدرتمند ترین نیروها در شکل گیری جامعه امروزی میباشد. بنابراین دلیل خوبی وجود دارد که به تاثیر دین در دید افراد به دیگران و ابنکه چگونه بر دیگر جنبه های جامعه منجمله رشد اقتصادی تاثیر میگذارد، اهمیت بدهیم.

بکی از راه هایی که بتوانیم دیدگاه خود را در این زمینه تقویت کنیم اینترنت، جایی که دیدگاه های مذهبی شکوفا میشوند میباشد. به طور خاص شبکه های اجتماعی در چند سال گذشته بسیار رشد کرده اند و نقش بسیار مهمی را در گسترش نظرات و دیدگاه ها در زمینه های مختلف سیاسی، ورزشی، علمی و غیره ایفا کرده اند. به هر حال نقش این شبکه ها در دین و مباحث دینی به مقدار نسبتا کمتر و ضعیف تری مورد بحث قرار گرفته اند.

در حال حاظر  Lu Chen از دانشگاه ایالتی Wright در دیتون و چند شریک دیگر او، آنالیزی بر روی ۲۵۰،۰۰۰ کاربر توییتر در آمریکا انجام داده اند که این کاربران به طور به خصوص از کسانی بوده اند که وابستگی به یکی از ادیان مسیحیت، هندوئیسم، اسلام، بودیسم، یهودیت و … داشته اند. نتایج نشان داده شده از این تحقیق، درباره دیدگاه های کنجکاو به ماهیت فعالیت های مذهبی و تفاوت در برخورد این کاربران با یکدیگر خلاصه میشوند.

سیبلسیبل

این تیم داده کاو ابتدا با فیلتر کردن بیوگرافی کاربران آمریکایی توییتر، تحقیق خود را آغاز کردند. سپس با استفاده از کلید واژه های خاصی برای جدا سازی کاربران با دین های مختلف، ۷ گروه مختلف از بیخدا، بودایی ، مسیحی، هندو، یهودی، مسلمان، و اعلام نشده را مشخص کردند. در این جداسازی، مسیحیان بزرگترین گروه را با بیش از ۲۰۰،۰۰۰ کاربر تشکیل دادند؛ در حالی که هندوها با تنها ۲۰۰ کاربر کوچکترین گروه را درست کردند.3252345

Chen و همکارانش سپس برای تقسیم بندی بهتر، ایالت های متخلف آمریکا را نسبت به مذهب غالب آنها از یکدیگر جدا کردند و نتایج را با پروژه ground truth موسسه گالوپ درباره مذهب ها مقایسه کردند. آنها میگویند که مجموعه داده های آنها سطحی از احترام به توافقنامه عمومی را نشان میدهند ( آنها بر سر ۱۱ کشور از ۱۵ کشور برتر مذهبی (به عنوان مثال آلاباما، می سی سی پی و کارولینای جنوبی) و ۱۱ حکومت از ۱۵ حکومت برتر دیتی (به عنوان مثال ورمونت، نیوهمپشایر، و ماساچوست) توافق کرده اند).

شسیبسیب

با این حال یک سری تفاوت ها نیز وجود دارند. با توجه به نظر سنجی گالوپ، یوتا دوم دولت مذهبی در ایالات متحده است، اما در نقشه ی توییتری تهیه شده، کوچکترین حکومت دینی شناخته شده است. این موضوع بیشتر به این خاطر است که این گروه، بیوگرافی ها را برای مورمونها (دین غالب در ایالت یوتا) فیلتر نکرده بودند.

این محققان سپس به این موضوع پرداخته اند که هر گروه تمایل به توییت کردن چه مطالبی دارند. برای فهمیدن این موضوع، آنها بیش از ۱۰۰ توییت را از هر گروه جمع آوری کردند و آنها را به نسبت تعداد دفعات استفاده شده مرتب کردند که این کار برای آنها، بیشترین کلمات با بار مثبت مذهبی را در هر گروه مشخص کرد.

شسیبسشیب

برای مسیحیان، این کلمات شمال عیسی، خدا، مسیح، کتاب مقدس، انجیل، نماز، و غیره شدند. در مقابل کلمات مرتبط با آتئیست ها و ملحدان از این قرار بودند: علم، تکامل، شواهد، مذهب، جمهوری خواهان، سقط جنین، و غیره. به طور کلی چین و همکارانش معتقدند کلماتی که ارتباط قوی تری با ادیان مختلف دارند، تمایل بیشتری بر روی ماهیت طبیعی خود دین دارند و بر روی آن بیشتر متمرکز شده اند.

این موضوع میتواند پیامد های مهمی برای جامعه داشته باشد. چن و همکارانش میگویند که اگر مشاهدات ما در چهارچوب گسترده تری انجام میگرفت، شاهد اختلافات و کشمکش های زیادی مابین گروه های مختلف مذهبی میبودیم و چه بهتر است که این اختلافات وجود داشته باشند تا اختلاف بر سر موسیقی، غذا و خیلی چیزهای غیر مهم دیگر!

این محققان همچنین تحقیق کرده اند که مردم بیشتر دوست دارند چه کاربری را با توجه به موضوع مورد بحث دنبال کنند. جای تعجب نیست که اعضای یک گروه بیشتر تمایل دارند کاربرانی از گروه خودشان را دنبال کنند تا کاربرانی از گروه دیگر را. به بیانی دقیق تر احتمال دنبال کردن کاربری از اعضای گروه خودی، ۶۴۶ برابر بیشتر از دنبال کردن کاربری از گروه دیگر با دینی دیگر میباشد! همچنین ممکن است که محبوب ترین حساب یک گروه از سوی هر گروهی دنبال شود و این خود یک خط گسلی جالب است. به عنوان مثال محبوب ترین اکانتی مه توسط بودایی ها دنبال میشود @Dalaillama میباشد در حالی این موضوع در میان آتئیست ها متفاوت است و این اکانت برای آتئیست ها @RichardDawkins مشخص شده است. همه ی گروه های آمریکایی نیز به خاطر تعصب نسبت به کشور خود باراک اوباما را نیز دنبال میکنند!

یک سوال مهمی که در آخر این آزمایش، ذهن محققان را مشغول کرده است این پرسش است که تا چه حد رفتار کاربران در توییتر نشان دهنده رفتار آنها در جهان واقعی می باشد؟ این یک مشکل است که کاربران توییتر را نمیتوان نمایندگانی از یک جمعیت معمولی در جامعه دانست که ممکن است جوان باشند، مرد باشند یا اهل شهر. این معضل وقتی بزرگتر میشود که مقدار تعصبات کاربران به دین خود را نمیتوان مشخص کرد و این در حالی است که جامعه آماری ما به کاربرانی با بیگرافی های مختلف مذهبی تقسیم شده اند.

به اشتراک بگذارید:

یک دیدگاه