تجزیه و تحلیل داده ها – کلید بهره برداری از پتانسیل اینترنت اشیا

با توجه به انفجار تصاعدی تعداد دستگاه هایی که از اینترنت استفاده میکنند و اطلاعات زیادی که ایجاد میکنند؛ جای تعجبی نیست که اینترنت اشیا و خصوصیات بیگ دیتا شباهت بسیاری به چرخه ی Gartner hype دارند. که این موضوع، مراحل پیشرفت تکنولوژی را به خوبی نشان میدهد.

 

تجزیه و تحلیل داده ها - کلید بهره برداری از پتانسیل اینترنت اشیا
تجزیه و تحلیل داده ها – کلید بهره برداری از پتانسیل اینترنت اشیا

 

بهمین نحو، اهمیت استراتژیک بیگ دیتا برای تجارت ها میتواند از مطالعه انجام شده توسط جنرال الکتریک و شرکت Accenture درباره تاثیر همگرایی در بیگ دیتا و اینترنت اشیا، اندازه گیری شود. بر اساس این مطالعه، چنین همگرایی، چشم انداز رقابتی بین صنایع را به طور کلی دگرگون خواهد کرد. بر اساس واقعیتی که توسط ۸۹ درصد از شرکت کنندگان این مطالعه تصدیق شده است، سازمان هایی که استراتژی مناسبی در شیوه های آنالیزی بیگ دیتای خود گسترش ندهد، خود را در معرض ریسک های بزرگی قرار میدهند. این موضوع به نوبه خود بسیاری از ارائه دهندگان DaaS (Data as a service) را به نوآوری در وب راهنمایی کرده است.

مشتری و صنعت اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء به طور طبیعی با درخواست ها و برنامه های مشتری خود در ارتباط است و به احتمال زیاد بر روی مشتری بیشترین تاثیر را خواهد گذاشت.David McLauchlan  از کمپانی آنالیز اینترنت اشیاء میگوید: برای اولین بار ، شرکت هایی که کالاهای مصرفی تولید میکنند، نسبت به اینکه چگونه مشتری هایشان از محصولات آنها استفاده میکنند دید خوبی را پیدا کرده اند. نتیجه این است که داده کاوی به یک ابزار مفید و کارامد برای ارائه فرصت های جدید به کمپانی هایی که به طور سنتی کاری به بیگ دیتا ندارند ، تبدیل شده است.

تعداد بالای صنایعی که به خاطر مفهوم یا فلسفه ی اینترنت اشیائ دچار سردرگمی شده اند سرسام آور است. از شرکتهای بیمه تا آب و برق و تولید کنندگان مستقل خودرو را میتوان به این موضوع تعمیم داد. موسسات در همه ی حوزه ها به دنبال بدست آوردن اطلاعات ارزشمند از داخل فضای اینترنت هستند و میخواهند از مزیت آنالیز بر روی این دیتاهای کرال شده و استخراج شده استفاده کنند.

مشتری و صنعت اینترنت اشیاء
مشتری و صنعت اینترنت اشیاء

 

بر اساس گفته ی Matt Cicciaridraws در وبسایت Wired.com دنیای صنعتی اینترنت اشیا یا (IIoT) به واقعیت پیوسته است. بر خلاف اینترنت اشیاء مبتنی بررفتار مصرف کننده که سعی میکند با گفتن این موضوع که چه زمانی ماشین لباسشویی شما نیاز به تعمیر دارد یا به شما اجازه کنترل کردن تمام سیستم های دور از شما را در خانه تان به شما بدهد، دنیا را برای شما به چای بهتری تبدیل کند، IIoT در حال ساختن جهان ما به شیوه ایست که در آن با نظارت و ایمینی بهتر به توسط بهبود مانیتورینگ همه چیز در اطراف ما قابل کنترل و ایمن شوند. در صنعت خودرو، اینترنت اشیاء در حال پیشرفت به سمتی است که در حدود ۱۹ تریلیون دلار سود و مزایا به همراه منابع عظیم تولید شده توسط آنالیز بیگ دیتا به این صنعت تزریق کند./ مدیر وسایل نقلیه هوشمند سیسکو سیستم به خوبی درباره این موضوع گفته است که: بیگ دیتا پر از خودرو ها و وسابل نقلیه متصل به هم است. این تجزیه تحلیل و داده کاوی است  که به شما ارزش واقعی چیزی که میسازید و چیزی که دارید را میدهد.

چالش مدیریت داده ها

با این وجود، چنین بوم نقاشی بزرگی (از نظر صنایع تاثیر گرفته) یک چالش جدی را در مدیریت داده ها برای صنایع به وجود می آورد که این به نوبه خود باعث ایجاد فرصت هایی برای آنالیز بیگ دیتا میشود و این فرصت ها شکوفا میشوند.

معین خان (Moin Khan) مدیر اجرایی مدیریت بازاریابی در AT&T میگوید: چالش کلیدی موجود در اینترنت اشیا، مدیریت داده هاست: تعیین این که چه داده ای مهم است، چه چیزی باید فورا منتقل شود، چه چیزی باید برای مدت طولانی ذخیره شود و چه اطلاعاتی باید دور ریخته شود، همه ی اینها به عهده داده کاوی و آنالیز داده ها می باشد وگرنه با اینکه قسمت کوچکی از داده های بسیار مهم به درد شما میخورند میابیست با حجم عظیمی از داده ها خداحافظی کنید. بعضی داده ها تنها باید خوانده شده و دور انداخته شوند.

چالش مدیریت داده ها
چالش مدیریت داده ها

 

بحث حاظر به اعتمال زیادی بستگی به سخت افزار یا نرم افزار دارد اما همچون اکثر سازمان ها که ارزش بالای این موضوع را درک کرده اند، این موضوع وقتی به نتیجه میرسد که سخت افزار مورد نیاز (به علاوه قابلیت های تجزیه و تحلیل داده ها) به اندازه متعادلی فراهم شود. اگر هم کافی نباشد حداقل میبایست بسیار قدرتمند باشد.

نیاز به استانداردها و یک ضرورت استراتژیک

بر اساس گفته Thomas Davenport and Sanjay Sarma حوزه ی اینترنت اشیاء نیاز به یکسری استانداردها بر حسب مکان و قابلیت همکاری دارد، و میابیست این موضوع ها در اول کار بررسی شوند.

نیاز به استانداردها و یک ضرورت استراتژیک
نیاز به استانداردها و یک ضرورت استراتژیک

 

در نتیجه تمام این صحبت ها این یک موضوع ضروری برای سازمان هاست که بتوانند تاثیر اینترنت اشیاء را بر روی تجارت خود مشاهده کنند و از آن به عنوان یک زیرساخت قوی و محکم برای حمایت از حجم، سرعت و انواع داده هایی که سازمان را مجبور به رقابت با دیگر شرکت ها میکند، استفاده کند. در حالی که پیاده سازی این موضوع هزینه بسیار کمی را برای شرکت ها و سازمان ها دارد اما سود آن میتوانند چندین برابر بیشتر باشد

منبع :

mapcite

به اشتراک بگذارید:

یک دیدگاه