برنامه جدید یاهو: موتور جست و جوی متنی

ماریسا مایر مدیر عامل یاهو در یک کنفرانس تکنولوژی: ما مدت ها بر روی قابلیت search کردن کار کرده ایم. جست و جوی از روی حس کنجکاوی است و این موضوع هیچ وقت تمام نمیشود!

جست و جو ؟ آن هم یاهو؟ آیا این همان کمپانی نیست که از بینگ مایکروسافت به مدت یک دهه برای موتور جست و جوی خود استفاده میکرده است؟

قابل ذکر است که (جست و جویی) که مایر از آن نام برده است به هیچ عنوان شبیه به query و قابلیت جست و جوی گوگل نمیباشد. مایر در این مورد شرط بسته است که میتواند در جست و جوهای متنی که در آن کاربران بر اساس عوامل مختلف مکان، زمان و رفتار قبلی آنها نتایج جست و جوی خود را دریافت میکنند، گوگل را شکست دهد.

مایر در این کنفرانس گفته است: زمانی من بر چیزهایی مثل جست و جوهای متنی نگاه میکنم بسیار هیجان زده میشوم.

جست و جوی متنی در واقع به دنبال استفاده از الگوهای مکانی و زمانی یک فرد نسبت به متن سرچ شده توسط او میباشد تا یک نتیجه ساده را به نمایش بگذارد. به عنوان مثال یک سرچ ساده درباره سوشی میتواند باعث باز شدن یک صفحه ویکی پدیا یا صفحات دیگری درباره سوشی بشود. اگر کسی از طریق گوشی هوشمند خود این کلمه را سرچ کند میتواند تبلیغات یا رستوران های نزدیکی که فرد بتواند از آنها استفاده کند را به نمایش بگذارد. هیجان مایر نیز به دو چیز است: یک اینکه هیچ کسی تا کنون نتوانسته است بر جست و جوی متنی تسلط پیدا کند و دوم آنکه امکان ایجاد درآمد زیادی از آن وجود دارد.

جنیفر اسلج، مشاور بازاریابی میگوید: حجم وسیعی از جست و جوها که در حال حرکت به سمت تلفن های همراه هستند باعث شده اند تا موتورهای جست و جو سخت بر روی استراتژی های خود برای تلفن همراه کار کنند. زمانی که شما محاسبه کنید از نمایش تبلیغات، چقدر درآمد نسیب گوگل میشود، متوجه میشوید که چرا برای گوگل مهم است که اولین و تنها موتور جست و جویی باشد که شما از آن استفاده میکنید و چرا یاهو نیز میخواهید خود را قاطی ماجرا کند!

اینجا شما یک جست و جوی معمولی را در مورد سوشی با استفاده از موتور جست و جوی گوگل مشاهده میکنید:

Screen-Shot-2014-02-12-at-12.45.54-PM

گوگل مکان من را مشخص کرده است و برخی رستوران های معروف نزدیک من را بر حسب امتیاز های Zagat (راهنمای رتبه بندی رستوران گوگل) برای خوردن سوشی معرفی کرده است. یاهو نیز برای مقابله با zagat معامله ای را با Yelp (یکی دیگر از محبوبترین گروه های رتبه بندی رستوران ها) انجام دده است تا جست و جوی محلی خود را به رخ بکشد!

با توجه به موضوعات مطرح شده، هم اکنون ما شاهد رشد بسیار قوی در سیستم جست و جوی محلی تلفن های همراه هستیم که مثال های بارز آنها ZAGAT و Yelp بوده اند.

Mobile-local-search

جست و جوی متنی یا Contextual search در سیر تکاملی جست و جو کردن راه دراز و کندی را طی کرده است. هم اکنون به خاطر افزایش تلفن های همراه، جست و جوها و ترافیک وب بیشتری از طریق آنها مورد استفاده قرار میگیرد که در نهایت باعث تبدیل موتور جست و جوگر مفهوم به یک مورد تاثیر گذار در جست و جو شده است.

اگر چه گوگل اولین کسی بوده است که کلنگ جست و جوی مفهومی را بر زمین زده است اما هنوز هم جای زیادی برای خودنمایی رقبا باقی مانده است

۸۰ درصد بودجه های تبلیغاتی هنوز هم صرف تبلیغاتی تلویزیونی میشوند!

هنوز ۸۰ درصد بودجه های تبلیغاتی هنوز هم صرف تبلیغاتی تلویزیونی میشوند. اگر یاهو یا هر شرکت دیگری برای نشان دادن تاثیر تبلیغات متنی بر روی موبایل و ارتباط موثر آن با جست و جوهای مردم کمی هزینه کنند میتوان یک تغییر قابل توجه در آمار بودجه های تبلیغاتی و بازارهای آنلاین شاهد بود. یاهو برای مدتی نسبت به گوگل، فیسبوک و مایکروسافت در استفاده از آگهی های آنلاین عقب افتاده است و آنها شدیدا نیاز دارند که حرکتی را برای برگشتن به بازی انجام دهند. این به خاطر این است که جست و جوی متنی و موبایل آینده حتمی درآمدزایی هستند.

منبع :

مشبل

به اشتراک بگذارید:

یک دیدگاه